6 января 2025
|
Ты Бог мой! Музыкальное наследие священномученика митрополита Серафима Чичагова
[Автор-составитель: О. И. Павлова; Автор-составитель: В. А. Левушкин]
07 сен. 2016 г. Физическое и духовное здоровье: по "Медицинским беседам" Леонида Михайловича Чичагова
[сщмч. Серафим (Чичагов)]
10 мая. 2016 г. |
Симеон (Томачинский), архимандрит. Почему Катон Младший стал стражем Чистилища? // Богословский вестник: Номер 26-27УДК 801.733 Аннотация Ключевые слова : Данте, «Божественная комедия», Вергилий, «Энеида», Чистилище, Катон Младший, Плутарх, Сократ, загробная жизнь, самоубийство, Цезарь, справедливость, свобода. ИСТОЧНИКИ И ПЕРЕВОДЫ Габричевский 1968 — Данте Алигьери. Пир / Пер. А. Г. Габричевского // Данте Алигьери. Малые произведения. М., 1968 (Литературные памятники 138). С. 112-269. [ DanteAlighieri . Pir (Feast) / Perevod A. G. Gabrichevskogo // DanteAlig'eri . Malye proizvedeniia (Dante Alighieri. Small works). Moscow, 1968 (Literaturnye pamiatniki 138). P. 112-269.] Зубов 1968 — Данте Алигьери. Монархия / Пер. В. П. Зубова // Данте Алигьери. Малые произведения. М., 1968 (Литературные памятники 138). C. 305-362. [ DanteAlighieri . Monarkhiia (Monarchy) / Perevod A. G. Gabrichevskogo // DanteAlig'eri . Malye proizvedeniia (Dante Alighieri. Small works). Moscow, 1968 (Literaturnye pamiatniki 138). P. 305-362.] Лозинский 1992 — Данте. Божественная комедия / Пер. М. Лозинского. М., 1992. [Dante. Bozhestvennaia komediia (The Divine Comedy) / Perevod. M. Lozinskogo. Moscow, 1992.] Маркиш 1970 — Платон. Федон / Пер. с древнегреч. С. П. Маркиша // Платон. Сочинения в 3 т. М., 1970. Т. 2. С. 7-81. [Plato. Fedon (Phaedo) / Perevod s drevnegrecheskogo S. P. Markisha // Plato. Sochineniia v 3 tomakh (Works in 3 volumes). Moscow, 1970. Tom 2. P. 7-81.] Ошеров 1979 — Вергилий. Энеида / Пер. с лат. С. Ошерова // Вергилий. Буколики. Георгики. Энеида. М., 1979. С. 287-306. [ Virgil . Eneida (Aedeid) / Perevod s latinskogo S. Osherova // Virgil . Bukoliki. Georgiki. Eneida (Bucolics. Georgics. Aeneid). Moscow, 1979. P. 287-306.] Плутарх 1994 — Плутарх . Сравнительные жизнеописания в 2 т. М., 1994. Т. 2. [Plutarch. Sravnitel'nye zhizneopisaniia v 2 tomakh (Comparitive lives in two volumes). Moscow, 1994. Tom 2.] Fallani, Zennaro 2012 — Dante Aligheri . Divina Commedia / A cura di G. Fallani, S. Zennaro. R., 2012. ЛИТЕРАТУРА Доброхотов 1990 — ДоброхотовА. Л . Данте Алигьери. М., 1990. [Dobrokhotov A. L. Dante Alig'eri (Dante Alighieri). Moscow, 1990.] Пеликан 2007 — Пеликан Я. Христианская традиция: История развития вероучения в 5 т. Т. 1. Возникновение кафолической традиции (100–600). М., 2007. [Pelikan J. Khristianskaia traditsiia: Istoriia razvitiia veroucheniia v 5 tomakh. Tom 1. Vozniknovenie kafolicheskoi traditsii (100–600) (Christian tradition: History of the development of the dogma in 5 volumes. Vol. 1. The emergence of the catholic tradition (100-600)). Moscow, 2007.] Montemaggi, Treherne, Rowson 2015 — Montemaggi V., Treherne M., Rowson A . Dante's Idea of Purgatory. URL:http://www.leeds.ac.uk/arts/info/125126/purgatorio/1742/6_major_themes_purgatorio/5 (дата обращения 25.06.2017). Absract Symeon (Tomachinsky), archimandrite. Why Cato of Utica became a guard of the Purgatory «The Divine Comedy» of the Italian poet Dante Alighieri is one of the most honourable masterpieces of world literature. There are three parts: Hell, Purgatory and Paradise. It tells us about Dante’s trip in the afterlife world. Dante’s guide through the Hell and Purgatory in this trip is Virgil, an ancient Roman poet, who was a «pagan prophet», according to the medieval thought. Virgil in his «Aeneid» put Cato of Utica among the righteous. Dante made Cato the guard of the Purgatory. In this article, the A. tries to explain the reasons of such a position of Cato, a pagan political activist, who in addition also committed suicide. The conclusion is that he represents, on the one hand, an ideal of justice, from the other side – the ideal of freedom. Cato did not know Christ, but, from the Dante's point of view, he could be some kind of the image of Christ. At the same time the Purgatory souls, as they rise on the mountain, have a hope to get to Paradise, but Cato should stay in front of the Purgatory gates eternally. Keywords: Dante; «Divine Comedy»; Virgil ; « Aeneid »; Purgatory ; Cato of Utica; Plutarch; Socrates; afterlife world ; suicide; Caesar; justice ; freedom . |